Ruangku Berkarya

Kawan Ayu Datang Tuu...

Here Ayu Am...

Aku Benci Dia, Kau Encik Benciku..buat kini dan selamanya.. Nak tahu? Selamat Datang ke Blog Ayu Slamber..Selamilah Isi hati E-Novel ayu Tau!

Followers

Geng Kamceng Ayu

Geng Kamceng Ayu
Jom..

Monday, November 28, 2011

Aku Benci Dia, Kau Encik benciku...5


Aku BENCI dia, Kaulah Encik Benciku.. 5

Kaseh Ayuni..

Hak milikku terpelihara abadi.. :)

part 5..

Diariku Online : Episod Duka... Ayuni...

***

“Sudin…, kenapa dirimu sering kali diriku teringat di kala angin bertiup, di kala embun mendatang, di kala suram menjengah tiba?” Keluhan Ayuni menjadi panjang mendayu-dayu selari dengan deruan angin menyapa dedaun pokok rhu. Dedaun pokok melambai-lambai hampa di saat kesunyian petang yang mendamaikan.

“Kak Ayu, oohhh.. kak Ayu,” anak baju biru Ayuni ditarik dari celah sebelah kanan. Ayuni berpaling. Seraut wajah yang comel menyapa penglihatannya. Baby akak rupanya yang menyapa kedinginan di hati ini.… “Kenapa by?”

“Kak Ayu nak popcorn?” Baby, adik bongsu kepada Ayuni tersenyum manja dan menghulurkan bertih jagung bakar yang dibeli di Mydin Mall seketika tadi. Ayuni menundukkan wajahnya dan membiarkan air mata mengalir di pipinya.

“Sedih?” dalam penuh rasa kasih sayangnya, Baby mengusap lembut air mata Ayuni yang mengalir hebat di pipi Ayuni. ‘Ya Allah, terima kasih KAU utuskan adik kesayanganku ini di kala jiwaku kesedihan, merintih dalam diam. Aku ego dengan diriku sendiri. Hanya Baby mengerti akan jiwa lara Ayuni tika ini.’

“Taklah sayang… mata masuk habuk pantai je. Mana abang?” Ayuni menyuakan mulutnya pada tangan Baby yang mahu menyuapkan bertih jagung bakar. Urmm…sedapnya makan bertih jagung bakar itu. Baby membetulkan skaf biru iaitu anak tudungku yang sedikit senget kerana terbang dek angin pantai Batu Buruk, Terengganu.

“Tu… cari kerang. Cari siput kot,” muncung baby kian panjang sedepa. Bertih jagung dihulurkan kepada Ayuni. Baby berlari-lari anak menuju ke arah abang yang galak sesekali bermain dengan air ombak. Ayuni berdiri tegak kembali dan menatapi pantai itu. Ermmm…

***

“Kenapa diri Ayu yang diuji sehebat begini? Ayu lemah, Ayu rapuh dalam jiwa Ayu sendiri? Kenapa?” Ayuni berteriak kecil dalam hatinya. Air mata seolah-olah riang sekali mengalir keluar. Kenapa badanku bergetar hebat? Kenapa?

“Ayu…”

Ayuni diam seribu bahasa. Ayuni menyapu kesemua air mata itu. Ayuni tidak tegar mahu adik-adik kesayangannya melihat kakaknya menjadi selemah sebegini. Ayuni diam kaku. Malas mahu berpaling.

“Ayuni…” suara itu memanggil buat kali kedua. Ayuni cuba hilangkan sisa tangisan. Tangan kirinya terangkat ke pipi kanan. Kaki kanan Ayuni pula sibuk sekali bermain-main dengan pasir pantai. Alamak? Mana pula perginya kasut putihnya?

“Kaseh Ayuni!” ada nada geram dalam suara itu. Ayuni mengetap bibir. Isyy…siapa pula datang mengacau ni? Ada jua kena hempuk dengan batang kayu terpakai ya. Dalam kiraan 10, Ayuni berpaling.

“Makkkk…. Lari..” Ayuni bingkas mahu bangun tetapi lelaki yang Ayuni takkan mahu bertemu itu telah buat pertahanan diri. Apa ni? Mana aci main ngelat. Geram betullah, ada juga kena buang dalam ombak kang….!

“Ayuni, tolonglah, sekali ni sahaja,jangan lagi lari daripada saya! Puas sudah saya tawaf satu bandar Terengganu cari awak. Kalau awak tu popular macam Datin, takpe juga.”

Ayuni merengus. Amboi, sempat lagi memerli diriku ya. Ada yang rasa nak makan cili buatan Terengganu ya di bibirmu kah? Geram ni. Issyy…susahnya mahu fahami kata-kata seorang lelaki apatah lagi lelaki seperti dia!!!!

Ohh…perli ya. Kejap ya. Ni pula ayatku versi memerlinya. Ayuni mengibas seluarnya dan berdiri tegak mengadapnya. Sudin tersenyum manja. Poyosss yang senyuman itu. No way, Ayuni takkan tergugat lagi. Ayuni hanya tatap wajah Sudin di bahagian hidung sahaja. Tak mahulah tengok matanya, tergoda Ayuni tau! Ayuni..fokus…

Baiklah..

Permainan Ayu membuli si Sudian akan bermula sekarang.. SEKARANG!!!

“Tak minta pun. Siapa suruh awak tawaf satu bandar Terengganu? Ni tawaf pakai kaki kuda ke?” Ayuni merenggangkan kedudukan mereka berdua. Mana taknya, hari ni kan hari minggu, so banyak mata yang memerhati di kawasan umum.

Sudin tersenyum sinis. Sah. Ayuni merajuk dengannya. Entah apalah sebabnya. Bercelaru dia dibuatnya oleh angin kus-kus Ayuni. Nasib baiklah sebelum bertunang, dirinya sudah mengetahui serba sedikit tentang perangai Ayuni yang ala-ala kasar vs manja ni. Kalau tak, melayanglah dia di dalam ombak pantai itu.

*****

“Ayu.. tolonglah. Jangan pergi! Jangan lagi melarikan diri sejauh ni!. Jangan bersikap putus asa dan mengalah dengan takdir. Kita ada satu rasa sahaja iaitu rasa di hati ada cinta.” Bagaikan terngiang kembali ucapan Encik Bencinya pada telefon sejak seminggu yang lepas.

Selepas sahaja panggilan itu tamat, Ayuni terus bawa diri pulang ke kampung halamannya. Pada masa yang sama jua, Ayuni tinggalkan segala-galanya kerjanya di bandaraya Kuala Lumpur kerana tidak sanggup lagi menahan rasa, memendam sakit jiwa itu. Sakit sekali apabila ada segelintir kata-kata yang tidak terucap di bibir.

Yalah, kan.. orang lelaki yang ada rupa ni, akan ramai bunga mahu hinggap. Ayuni sedar akan kekurangan dirinya. Kenapa? Kenapa Ayuni berdegil lagi? Degil memang sikap semulajadi kepada Ayuni. Ayuni memang dikenali dengan seorang yang keras kepala, takkan mudah menyerah kalah dan pantang dicabar. Itulah jiwa kentalnya walaupun beribu kali orang lain menindas Ayuni dalam diam.

“Oit, Mok!” Ayuni terdiam seketika. Lamunannya melayang-layang bagaikan tarik-tarik tali cinta yang takkan tahu di mana penghujungnya. Kesudahannya, opss.. gigit jarilah, kan? Padan muka dengan Ayuni. Itulah, siapa mintak rahsiakan kebencian itu dalam-dalam hati. Kini.. tanggunglah sendiri.

Kata-kata sinis itu mengundang seribu rasa dalam jiwa Ayuni. Siapa yang tidak terasa apabila sikap sesetengah individu itu selalu memandang rupa fizikal seseorang dalam berkawan. Salah ke orang berfizikal comel ini memiliki rasa disayangi oleh jejaka setampan Sudin?

Adakah gadis manis seperti Ayuni itu tidak layakkah buat Sudin? Ayuni mengeluh panjang. Ayuni rapuh dengan perasaannya sendiri. Al-maklumlah Sudin adalah insane teristimewa yang menyentuhi hatinya dalam perkataan BENCI. Orang tuanya selalu berpesan kepada Ayuni,

“Ayu, kita ni seorang perempuan yang memiliki banyak emosi berbanding dengan kaum adam. Itulah kenapa wanita ada keistimewaan yang kaum adam tiada. Jadi, jangan biarkan emosi menguasai diri. Ingat satu je pesan mak. Solat jangan lupa. Tu adalah tiang agama setiap kaum muslim di dunia ni. Kedua, jujur. Tak kisahlah apa sahaja yang kita buat, haruslah jujur amanah dan telus. Jangan biarkan maruah diri kita diperkotak katikkan oleh orang lain dengan sewenang-wenangnya.”

Ayuni terdiam kaku di bawah kerusi belah rotan. Mak nya mengusapi anak tudung Ayuni.

“Ayu, mak tahu kepulangan Ayu kali ni bersebab. Kerana lelaki, kan?”

Ayuni angkat wajah. Mak Ayuni tersenyum. Anaknya sudah matang, sudah dewasa. Kalau tidak, masakan Ayuni akan pulang mendadak sebegini ke kampung. Tanpa pesanan dan kiriman SMS pun, tup tup tercegat depan pintu rumah.

Keadaan emosi Ayuni turun naik menahan rasa, air mata hanya menunggu masa sahaja ingin merembes keluar. Sangat jelas sekali akan saiz itu. Sudah mengerti akan saiz badan tu besar gedabak macam gergasi, kenapa berharap pada satu yang tidak pasti? Kenapa? Mengapa perasaan itu sangat menyakitkan hati ini. Kenapa perlu bercinta kalau ada dalam hati sejuta rasa benci?

Arghh… Benci..!!

“Ayu.. sayang kat dia tak?” Mak Ayuni serkap jarang. Ayuni tatap lama wajah ibu kandungnya itu. Ayuni keliru. Ayuni buntu. Apakah jawapan yang mahu diberikan itu? Ayuni tertunduk laju. Kemudian, Baby meluru laju ke arahnya. Di tangan baby, ada satu benda yang Ayuni sudah campakkan jauh-jauh ke dalam kolam buatan di taman rumahnya.

“Kak Ayu, ni hanset kak Ayu. Baby jumpa dalam kolam. Wan main kot hanset Kak Ayu.” Petah baby berbicara meskipun usianya baru lagi setengah jagung. Ayuni tatap sayu. Argh… kerana ikutkan rasa binasa. Baby duduk di riba Ayuni dan mengelap hanset Ayuni dengan anak bajunya. Ayuni leka melihat telatah manja adik kesayangannya itu.

“Ayu…”

“Ye, mak!” Ayuni angkat wajah. Mak sekali lagi mengusapi kepala Ayuni. Tumpah ke semua rasa kasih sayangnya buat anak sulungnya itu. Rasa bimbang kian bergetar hebat dalam diri Mak Ayuni. Bagaimana ya mahu memulakan bicara tidak seindah rupa itu. Adakah Ayuni akan terima?

“Kenapa buang hanset?”

“Err.. Ayu..Ayu.. Hanset tu dah rosak, mak!” Ayuni menelan pahit air liurnya. Mak tersenyum. Mak, janganlah asyik tersenyum sahaja. Ayuni gundah gelana ni. Mesti mak Ayuni sedang memikirkan yang Ayuni sedang merajuk dengan kekasih hati. Aduhai, berapa kali mahu bilang ya.. dalam hati ni hanyalah ada kata BENCI kepada dia. Faham tak, makna BENCI tu?

“Rosak takkan sama dengan sakit di hati, kan?”

“Apa mak cakap ni?”

“Ayu, jangan buat-buat pekak badak. Telinga orang perempuan ni sangat-sangat peka. Oklah, mak rasa sudah sampai masanya mak bagitahu. Ayuni jangan pengsan ya.” Mak Ayuni terhenti seketika. Ditatap lama wajah Ayu anaknya itu. Anaknya sudah layak menerima perjodohan itu. sudah sampai masanya. Hanya tinggal beberapa minggu sahaja lagi ianya akan berlangsung.

“Mak, cakaplah. Jangan bikin Ayuni gabra.”

Baby kian membelek-belek hanset Ayuni. Baby menyuakan hanset itu kepada Ayuni. Ayuni menekan butang merah bagi on kan hansetnya.

“Ayu, mak dah terima cincin.”

“Cincin?” hanset di tangan Ayuni terjatuh di lantai mozek jernih itu. Badan Ayuni bergetar hebat.

“Ya, cincin. Baby, masuk bilik mak dan bawa keluar cincin tu. Mak dah terima, sayang.”

“Mak!!!!” Ayuni bergetar hebat. Mak, kenapa buat Ayuni begini? Kenapa terima pinangan orang lain tanpa pengetahuan Ayuni?

“Budak tu baik sangat, Ayu. Orang Kuala Lumpur katanya tetapi kerja di Pulau Pangkor.” Mak Ayuni bersuara tenang dan membuka kotak cincin. Satu cincin belah rotan sebagai cincin merisik tuan punya badan Ayuni. Ayuni menjeling hebat akan cincin belah rotan itu. Entah kenapa, hatinya begitu beria-ria mahukan cincin itu tersarung ke jari manisnya. Apakah rasa ni?

“Mak..cukup, Ayuni tak nak! Pulangkan balik cincin tu!” Ayuni tolak ke tepi kotak berkaca cincin itu. Hurmm…melepas sudah! Ayuni bingkas bangun. Emosinya bergetar hebat dalam dirinya. Siapa pula lelaki itu yang pandai-pandai merisik dirinya? Setahu Ayuni, Ayuni single. Aduhai..pening, buntu dan keliru menjadi satu rasa yang pasti. Ayuni terasa mahu sahaja pergi terjah lelaki itu SEKARANG JUGAK!!!

“Ayu, nak ke mana tu?”

“Nak cari pisau belah rotan!”

“Nak buat apa?” kepala mak Ayuni terjengah di muka pintu dapur. Ayuni leka mencari sesuatu di sebalik kabinet dapur. Mana ni? Mana? Cepatlah!! Yes!! Jumpa jua, siap kau duhai bakal tunangku takkan jadi. Watch up!

“Perang dunia ke 8!” Baby tergelak besar daripada ruang tamu. Bunyi kaki yang menghentak lantai kian bergegar. Ayuni dalam marah. Jadi sebelum gergasi itu bertukar menjadi monster, baik larikan diri.

*******

“Apa yang awak mengarut ni? Boleh tak cakap tu jangan kona kiri kona kanan, ya!” Ayuni memandang ke arah kiri pantai. Sudin mendepakan tangannya. Ayuni bergerak bebas. Lega rasanya dapat menghalang diri daripada berterusan ‘terkurung’ dalam sangkar buatan Sudin.

“Nah! Ayu pulang balik. Amik!” Ayuni menghulurkan satu kotak kepadanya. Sudin tatap hairan.

“Ayu.. kenapa buat saya begini? Kenapa tolak saya jauh-jauh?” Sudin merenung tajam wajah Ayuni. Sudin akan dapatkan juga kepastian dalam ketidakpastian kata hati Ayuni pada hari ini juga. Ayuni takkan dibiarkan lagi. TAKKANNN…!

To be continued…

11 comments:

Afifah Yusof said...

best..best..
Bila AYuni nak terima Sudin ni?
tak sabar nak tunggu.. ^_^

putri nia adelia said...

hahahaa....lawak lak tgk sudin nk pujuk ayu..
bila la ayu bley terima sudin ni.. :-)

Anonymous said...

Che entità e il [url=http://compraviagraitalia.com/]Viagra[/url]?
Il Viagra è un terapeutico usato per convenzione dibattere la alterazione erettile mascolino, promemoria anche come mai ED oppure impotenza. Si presenta su struttura nato da ridurre in pillole, notevolmente famosa direzione la arguto degli anni 90 quando il frutto fu rilasciato per concludere la dinanzi una volta per tutte al demaniale. http://compraviagraitalia.com/index.html Utilizzando sostanze chimiche specifiche, il galenico contribuisce a rimandare le manifestazione sessuali degli uomini ed è il miglior rimedio del emporio in allargarsi la personaggio sessuale maschile.

Anonymous said...

My developer is trying to persuade me to move to .net from PHP.

I have always disliked the idea because of the expenses.
But he's tryiong none the less. I've been using Movable-type
on a variety of websites for about a year and am concerned about switching
to another platform. I have heard fantastic things about blogengine.
net. Is there a way I can import all my wordpress content into it?
Any help would be greatly appreciated!
Feel free to surf my web-site Sandpoint waterfront home for sale

Anonymous said...

Si chiama Marcus Nigriventer e produce un veleno umano. Si tratta che un ragno il cui astio, se capitolato e soppesato, potrebbe divenire per gli uomini durante difficoltà una genere tra finora che salvezza. Né si esclude, infatti, che simile astio possa essere contenuto a far pezzo degli ingredienti della prossima progenie proveniente da Viagra.
Entro gli effetti nocivi del boccone tra questo ragno, certo la fine è quella i quali desta parecchi angoscia. Benché, sopra certi episodi, si registrano casi tra erezione prolungata negli uomini. Dubbio simile sintomo può far seguito ad un'impotenza completa, è probabile che la tossina assennato del priapismo potrebbe rescindere certi problemi proveniente da disfunzione erettile. Naturalmente il dosaggio e la somministrazione sono fondamentali e potrebbero con qualche circostanza rimpiazzare i classici farmaci.
A sostenerlo i ricercatori del Medical College of Georgia, i quali hanno meditato a loro oggetti del boccone del ragno nei ratti http://compraviagraitalia.net/ . Ne è emerso le quali la iniezione del ragno provocava un'erezione assiduo della stabilità tra per lo meno quattro ore. Si è dimostrato quandanche le quali le arterie subivano una ingente dilatazione e un maggiori afflusso tra stirpe nei corpi cavernosi.
I ricercatori fanno informazione a un credibile carica della materia velenosa anche se nella cura delle disfunzioni sessuali femminili, benché siano ancora vaghi le modalità alienazione [url=http://compraviagraitalia.net/]compra viagra[/url] farmaci on line e i motivi secondo cui la tossina possa procedere nell'organismo muliebre. Ed è quandanche questo l'aspetto sul quale si soffermeranno a lei scienziati. Eppure, l'interesse prioritario si concentra sugli oggetti nell'uomo, [url=http://compraviagraitalia.net/]acquista viagra[/url] dato che né sono pochi quelli a rapportarsi a tale rimedio alla maniera di al Viagra del domani.
Non tutti i ragni vengono secondo danneggiare, allora. Questo indiscreto aracnide è anche celebre come ragno brasiliano smarrito ovvero ragno delle banane, vidimazione il quale si ripara compatto nei caschi tra banane. Minuzioso nell'America centro-meridionale, ama occultarsi anche se con i vestiti, al piano inferiore le rocce se no nelle fessure dei muri. Le sue dimensioni sono abbastanza massicce ed è di colorito tenue e che peluria scarso. Il di lui aggressione viene anticipato dal rianimarsi delle zampe anteriori, fino a tanto che per mezzo di quelle posteriori ondeggia fine a poi slanciarsi. [url=http://compraviagraitalia.net/]viagra[/url] Chi subisce il proprio boccone soffre che perdita proveniente da accertamento muscolare, recessione respiratorie e, nel peggiore dei casi, la fine condizione né viene capitolato verso un conforme antidoto.

Anonymous said...

Si pronuncia Marcus Grammas e produce un astio umano. Si tratta tra un ragno il cui porcheria, condizione trattato e calcolato, potrebbe diventare verso a lui uomini con inconveniente una forma di ancora proveniente da redenzione. Non si esclude, in realtà, il quale tale astio possa entrare a far sottoinsieme degli ingredienti della prossima generazione che Viagra.
Con a loro oggetti nocivi del boccata che questo ragno, certamente la sparizione è quella che desta maggiore angoscia. Anche se, con alcuni episodi, si registrano casi tra erezione prolungata negli uomini. Dubbio simile avvisaglia può far seguito ad un'impotenza completa, è credibile che la tossina assennato del priapismo potrebbe rescindere alcuni problemi tra alterazione erettile. Istintivamente il dosaggio e la somministrazione sono fondamentali e potrebbero sopra qualche combinazione succedere i classici farmaci.
A sostenerlo i ricercatori del Medical College of Georgia, i quali hanno studiato a loro oggetti del boccone del ragno nei ratti http://compraviagraitalia.net/ . Di là è emerso i quali la punzecchiatura del ragno provocava un'erezione persistente della conservazione proveniente da se non di più quattro ore. Si è dimostrato fino che le arterie subivano una notevole diffusione e un maggiori afflusso di figlio nei corpi cavernosi.
I ricercatori fanno riferimento a un credibile impiego della contenuto velenosa fino nella cruccio delle disfunzioni sessuali femminili, sebbene siano finora vaghi le modalità commercio [url=http://compraviagraitalia.net/]viagra[/url] medicine on line e i motivi verso cui la tossina possa procedere nell'organismo femmineo. Ed è quandanche questo l'aspetto sul quale si soffermeranno a lei scienziati. Ciononostante, l'interesse prioritario si concentra sugli oggetti nell'uomo, [url=http://compraviagraitalia.net/]ordina viagra[/url] perché né sono pochi quelli a far riferimento a tale provvedimento come al Viagra del futuro.
Né tutti i ragni vengono secondo rovinare, dunque. Questo indiscreto aracnide è anche se celebre alla maniera di ragno brasiliano errante ovvero ragno delle banane, firma il quale si ripara compatto nei caschi proveniente da banane. Effuso nell'America centro-meridionale, ama dissimularsi anche tra i vestiti, al piano inferiore le rocce ovvero nelle fessure dei muri. Le sue dimensioni sono abbastanza massicce ed è proveniente da colore chiaro e proveniente da crine rarefatto. Il suo assalto viene dato in anticipo dal rincorarsi delle zampe anteriori, mentre insieme quelle posteriori ondeggia pure un'altra volta scagliarsi. [url=http://compraviagraitalia.net/]viagra[/url] Chi subisce il particolare morsicatura soffre proveniente da perdita tra ispezione muscolare, congiuntura respiratorie e, nel infimo dei casi, la fine dubbio né viene capitolato insieme un confacente antidoto.

Anonymous said...

La calvizie con effettività ed fantasia
L’età media dei giovani [url=http://compracialis.it/it/item/generic_cialis.html]cialis[/url] quale soffrono a motivo di Impotenza si è abbassata duramente negli ultimi anni e a lui italiani pare siano i per di più colpiti dalle disfunzioni erettili. Reputazione agli anni precedenti, i dati ci dimostrano quale i giovani colpiti da questi disturbi sessuali sono durante incremento e una delle cause principali è in modo sicuro egli atteggiamento durante persona incalzante e una non corretta ammaestramento alimentare. Per il momento, un giovanotto su venti su giovinezza fra 18 ed i 39 età ha dichiarato a causa di aver avuto problemi a pagliericcio. A lei Italiani potrebbero consistere per di più sinceri dei ragazzi degli altri paesi europei, invece il dato rimane comunque precoccupante. Il vincitore brano cosa può appena che annullare questi problemi è la lealtà, ovvero trionfare ad dichiarare abile cosa il questione esiste e per questa condotta è avverabile affrontarlo e risolvero, perchè ricordiamo cosa l’impotenza non è una rango eterno è può serenamente valere risolta.
Colloquiare a causa di il http://compracialis.it esatto medico intorno a questo problema, nella maggior tratto dei casi si trasforma nel dover inghiottire delle pillole il quale il professionista ci prescrive, senza esitazione tener narrazione quale i medicinali non sono l’unica definizione e le quali il viagra può succedere quandanche pericoloso di la aiuto, se dio vuole assunto in errore delle condizioni per cui effettivamente conferisce un pregevole conforto per contro l’impotenza. A loro uomini e le donne, i quali a questo punto hanno antico quella fase a causa di confusione nei confronti per un nodo già in questa misura lungo, hanno in modo sicuro un maniera divergente a premura: il cosa esiste e và afforntato, per questo “parliamone”.
Nel 32% dei casi, l’uomo confida [url=http://compracialis.it]cialis italia[/url] il appartenente nodo al compagno, sono invece ogni volta a meno che a lui uomini i quali confidano i problemi per mezzo di incapacità agli specialisti e ad altri uomini cosa, facilmente soffrono delle stesse patologie. Le donne oramai accettano il nodo ed aiutano il partner nella analisi per mezzo di un ordine per di più risolverlo. Fino alla morte la maggior parte coppie oramai, fanno assegnamento ad i metodi naturali, i quali rappresentano il più utilizzato e eccetto invasivo regime verso poter sterminare la patto su incapacità. Per realtà pillole che Vimax Italia, sono state studiate attraverso esibire un poderoso protezione in modo contrario l’impotenza ed apportano per mezzo di più in là un apprezzatissimo valore aggiunto agli uomini, perchè conferiscono in più in là un allunga del sesso. Essendo naturali, possono esistere assunte altresì semplice per emotività crescere ed tendere il uccello, perchè non hanno nessuna controindicazione. Una sola anticoncezionale tra Vimax al giornata, aiuta a loro uomini ad ricevere erezioni immensamente più forti e durature, aumentando per oltre a la desiderio sessuale, Quindi Vimax questo pomeriggio è certamente concluso in qualità di la valida opzione normale a Viagra e Cialis.

Anonymous said...

Proteggere professione at the salute
Neo è sopportabile. Bisogna campare celui-ci http://compraviagraitalia.net/#110 esse professione e la loro salvezza
I sindacati, alla bagliore degli ultimi drammatici eventi, hanno trasformato l'articolazione delle esse proteste

Anonymous said...

I'm not sure why but this site is loading incredibly slow for me. Is anyone else having this problem or is it a problem on my end? I'll сheck baсk later anԁ see if the pгoblem ѕtill exists.
Feel free to surf my web page ... flightsimulatortop.com

Anonymous said...

It's difficult to find knowledgeable people for this subject, but you sound like you know what you're talking about!
Thankѕ

Feеl free to surf to my blog post ... manchester city hats
Also visit my weblog tottenham vs manchester city

Anonymous said...

The watch movement, which is the engine of the watch, measures time in one of two ways: electronically or mechanically.
There are some alternate venues through which 1 can
also procure genuine watches such type of together with brand name pr luxury watches.

Once you recognize simply what it's you're longing for in an exceedingly luxury watch, you'll use our pointers for selecting your watch.
My webpage click through the next article

Nuffnang Ads