Ruangku Berkarya

Kawan Ayu Datang Tuu...

Here Ayu Am...

Aku Benci Dia, Kau Encik Benciku..buat kini dan selamanya.. Nak tahu? Selamat Datang ke Blog Ayu Slamber..Selamilah Isi hati E-Novel ayu Tau!

Followers

Geng Kamceng Ayu

Geng Kamceng Ayu
Jom..

Wednesday, September 21, 2011

Minah Kampung, Encik Bandar 2

Bab 2


“Sental yang ini pulak!” suara Erfan bagaikan dekat di celah telingaku. E-an segera berpaling. Terkejut bukan main lagi apabila hanya kelihatan buntut kuali yang hitam sangat. Di mana pulak Erfan menjumpai kuali sebegini?

“Kuali siapa pulak ni boss cilup?” soal E-an hairan. Setahunya, di rumah ini tiada menggunakan tong gas pun. Ini mesti salah satu dugaan daripadanya ingin mendera diriku.

“Ingat peraturan no.1”

“Sorry, reaksi spontan.” E-an mengambil kuali entah siapa punyalah itu dan meletakkannya dalam sinki. Erfan nak aku sental guna apa? Berus halus pun tak diberikan.

“Nak sental guna apa ni, boss?”

“Gigi kamu lah!” ujarnya spontan dan tergelak sendiri. Confirm selepas ini, giginya akan berwarna hitam. Macam mumia.

“Baiklah, nak duit!”

“Buat apa?”

“Nak beli berus halus nak sental ni!”

“Tak payah nak menambahkan hutang yang sedia ada. Guna apa sahaja yang ada. Janji aku nak kuali ini bersih, licin dan berkilat. Aku tak nak ambil tahu, kau fikirlah sendiri!” Bicara dibiarkan sebegitu selari dengan langkahnya yang panjang.

Erfan tergelak. Usahanya mahu menyeksa perempuan kampung ini berjaya jua pagi ini. itupun kerana kesalahan pertama semalam. Patutlah cepat dan mudah sahaja kerja memasak semalam, rupanya dia order delivery dari KFC. Erfan pula tidak mengesyaki apa-apa.

“Kurang asam gelugur punya orang. Ada jugak manusia jenis sebegini. Sengaja nak buatkan darahku mendidih 50 darjah celcius!!” marah kian berapi dan menyental buntut kuali ini dengan kuat.

E-an berfikir sejenak adakah elok E-an renda kuali ini dalam air clorox ataupun nak cucinya dalam orang gaji Jepun, Panasonic? Yang mana satu akan berkualiti?

Akhirnya E-an tergelak sendiri. Kalau kau nak bapak gorilla itu mengamuk macam King Kong, buatlah. Confirm dia ada modal mahu menyeksa diri E-an lagi. Aduhai, letihlah aku menyental ini.

“Ini, aku nak kau basuh pakai tangan semua pakaian aku ni! Semuanya perlu wangi! Jemurkan ia dan terus gosokkan semuanya!” Erfan muncul dengan 2 bakul besar baju yang penuh longgokkan.

Terbuntang mataku melihat akan pakaian ini. “Boss, mesin basuk kan ada. Kenapa tak nak gunakannya? Membazir tau beli mahal-mahal, tapi buat perhiasan sahaja!” ujarku akan satu idea bernas ini.

“No, nanti bil mahal!” ujarnya sombong dan berlalu pergi. Masalah demi masalah Erfan wujudkan untuk E-an.

“Bil tinggi konon. Yang tiap-tiap malam tu kau tidur dengan lampu terpasang dan online 24 jam, apa cerita?” gerutunya dengan mulut terkumat-kamit rasa tidak kepuasan hatinya.

“I’m listen outside!” laungnya lantang dan buatkan aku terhenti seketika. Alamak? Rumah Erfan ini ada CCTV bergerak ker? Kuat sangatkah E-an mengomel tadi sampaikan Erfan boleh dengar dari luar.

E-an wajib zipkan mulutnya dengan plaster tikus ini. Biar hanya tahu diam dan lakukan kerja sahaja. Macam robot. Memang dia mahukan aku jadi robot di rumah ini. Kerja.kerja dan kerja sahaja.

“Rajin pulak dia stay kat umah hari ni! Tak kerja ker dia ni? Ini mesti mahu kawal pergerakan kerja aku. Ingat aku mahu ponteng ker? Silap oranglah!!”

Kuali oh kuali, apalah nasib kau jadi malang sebegini. Makhluk tuhan manalah yang hitamkan buntut kau yaa!! Kesian kat ia kena sental dengan span basuh ini. Sampai bilalah kesan hitam ini akan hilang.

E-an menguap lagi. Tidurnya asyik tidak cukup sahaja semenjak kerja dengan boss gorilla itu. Kini, tidur aku hanya 6 jam sahaja. Seawal 6 pagi E-an harus bangun dan masakkan sarapan pagi. Rumah kena bersih, berkilat dan wangi.

E-an pandang ke belakang. 2 bakul pakaian pula yang harus dibasuh dengan tangan. Kasarlah tapak tanganku sekiranya didera sebegini. Nasib oh nasib.

“E-an!!!!!”

“Yess bosss!” bergema suara E-an dari dalam bilik airnya. Sabun dobi Daia mulai semerbak harum memenuhi ruangan bilik air ini. Naik kematu punggung E-an duduk mencangkung. Semua pakaian yang diberikannya adalah dari pakaian pejabatnya. E-an hanya basuh bajunya sekadar sahaja. Berus pada yang sepatutnya.

“Kau kat mana?”

“Bilik air. Ada apa boss?”

“Buatkan aku air kopi!”

“Saya tengah basuh baju ni, boss!”

“Now!!!” tegasnya berbicara. Isyy, aku kasi jua air sabun ni sebagai air gantian kopi kan..barulah Erfan kena check in kat hospital malam ini kerana sakit perut. Wajarkah aku buat sedemikian rupa?

Dengan penuh kemalasan, E-an bangun jua. Masa sebeginilah dia mahu minum air kopi pulak. Bukannya susah pun nak bancuh kopi, hanya letakkan gelas dan kacau. Itu pun nak aku buatkan. Anak manja.

“Air kopinya, boss!”

“Hurmm..buatkan aku karipap!” spontan ayat itu diminta oleh Erfan sambil leka menyiapkan kerja pejabatnya.

“Tak dapatlah boss!”

“Why?” matanya tajam melihat E-an.

“Barang-barang nak buatkan karipap tak ada dalam stok!” ajunya ayat yang munasabah ini untuk ditolak arahan itu.

“Ok. Bersiap sekarang!” Erfan kelihatan memperkemaskan semua kertas-kertas yang bertaburan di mejanya dan shut down laptopnya.

“Arghh..nak ke mana pulak ni?”

“It time to shooping!!” ceria sekali nada suara Erfan dengan mimik wajahnya. Peliklah dia ini, mahu pergi shooping pun nak ceria. Malasnya aku nak ikut dia. Dahlah kerjaku banyak lagi setia menanti.

“Boss, saya duk kat rumah sajalah! Baju banyak lagi yang belum dibasuh!”

“No. Ingat peraturan no.1, sebarang bantahan takkan dilayan. Kalau kau tak ikut, sapa nak bawakkan barang yang aku beli?” persoalkannya akan tanggungjawab aku sebagai orang gajinya.

“Tapi, baju tu boss?” E-an masih lagi mahu mengingkari arahannya. Erfan mulai mahu naik angin. Elok-elok mood aku ok, ada sahaja alasannya mahu sempoikan mood aku lah. E-an ini tidak tahu jaga perasaan orang ker?

“Just put all in wash machine!”

“What? Kenapa tadi boss tak mintak pun?”

“Manalah tahu kita nak keluar, takkan nak biarkan baju aku berendam lama dalam baldi. Lunturlah warna. Do it fast. In 5 minute, aku tunggu di kereta. Jangan lambat walaupun satu saat!” Tersu Erfan beredar dan mandi di kamar peribadi.

“5 minit mana cukup!” getusku perlahan. E-an masih lagi kaku di ruang tamu ini.

“Time is going on! You have only 4 minute 57 second!” laungan kian bergema. Ishh...mengada betullah dia ini. sengajalah mahu psikologi aku lah itu. Aku hentuk jua dengan baldi dalam bilik air tu kan.

Macam lipas kudung E-an segera menuju ke bilik air dan meletakkan kesemua baju-baju itu ke dalam mesin basuh buatan Jepun ini. Kalau dari tadi, Erfan katakan sebegini, taklah sakit pinggangnya.

Air basuhan Daia itu dicurahkan begitu sahaja. E-an lupa nak simbah kembali air basuhan yang penuh dengan buih-biuh itu. Semuanya nak kejar masa. E-an pantas menuju ke biliknya dan menyalin pakaian baru kerana pakaian yang dipakainya sudah basah terkena air basuhan.

“2 Minute!”

“2 minute 30 second! 1 minute 59 second!” bilang Erfan dengan kuat volume suaranya. Sengaja dihonkan keretanya agar E-an cepat. Entah apalah yang dikejarkan sangat mahu ke sana.

Berlari-lari anak dibuatnya. Selipar pun pakai sarung sahaja. Yang penting, tepati masa. Kalau tak, bunga hutang akan bertambah 1%. Banyak tu tau. Makin meningkatlah wang yang E-an perlu lunaskan hutang ini.

“Siap dan we can go now!” terus E-an masuk dan segera menguncikan pintu keretanya.

Erfan menatapnya tajam. Kemudian, matanya fokus kepada jam di tangan. Hanya tinggal 30 saat lagi sebelum masa 5 minit habis. Ok, peraturan no.3 tepat sekali dipatuhinya.

“Can we move now?” pinta E-an lagi. Tadi bukan main nak cepatnya, sekarang ini terhegeh-hegeh pula. Entah apalah yang merasuk dirinya mahu keluar shooping.

“Tu, tak reti nak pakai sit belt ker? Pakai cepat, kena saman nanti, aku claim dalam hutang kau!!”

“Yelah. Hutang..Hutang ..Hutang, tu jer yang boss suka ulang ya? Saya ni tak pekak dan tuli lagilah, boss!!!” E-an merasakan tempernya makin meningkat jadi larva gunung berapi. Hanya tunggu meletup sahaja ini.

“Ala, aku nak kasi kau ingat sikit tujuan kau jadi orang gaji aku! Jangan nak makan gaji buta saja!”

“Oklah, boleh saya makan gaji buta. Taklah boss selalu mengadap wajah saya 24jam kan?”

“Melawan. Aku cakap sikit melawan. Diam boleh tak?” kereta dihidupkan dan gear ditukar pada gear 1. Pintu pagar dibuka automatik. Kereta CR-V ini meluncur laju ke jalan raya. Erfan tekan butang on di radio. Suara para deejay dari Suria FM mulai berkumandang dan lagu kegemaranku mula diputarkan.

Price tag by Jessie J Feat B.o.B

Seems like everybody’s got a price,
I wonder how they sleep at night.
When the sale comes first,
And the truth comes second,
Just stop, for a minute and
Smile

Why is everybody so serious!

Acting so damn mysterious
You got your shades on your eyes
And your heels so high
That you can’t even have a good time.

[Pre-chorus]
Everybody look to their left (yeah)
Everybody look to their right (ha)
Can you feel that (yeah)
We’re paying with love tonight

[Chorus]

It’s not about the money, money, money
We don’t need your money, money, money
We just wanna make the world dance,
Forget about the Price Tag

Ain’t about the (uh) Cha-Ching Cha-Ching.
Aint about the (yeah) Ba-Bling Ba-Bling
Wanna make the world dance,
Forget about the Price Tag.

[Jessie J - Verse 2]
Okay!
We need to take it back in time,
When music made us all UNITE!
And it wasn’t low blows and video hoes,
Am I the only one gettin’… tired?

Why is everybody so obsessed?
Money can’t buy us happiness
Can we all slow down and enjoy right now
Guarantee we’ll be feeling Alright.

[Pre-chorus]
Everybody look to their left (yeah)
Everybody look to their right (ha)
Can you feel that (yeah)
We’re paying with love tonight

[Chorus]

It’s not about the money, money, money
We don’t need your money, money, money
We just wanna make the world dance,

Forget about the Price Tag

Ain’t about the (uh) Cha-Ching Cha-Ching.
Aint about the (yeah) Ba-Bling Ba-Bling
Wanna make the world dance,
Forget about the Price Tag.

[B.o.B]
Yeah yeah
well, keep the price tag
and take the cash back
just give me six strings and a half step.
and you can keep the cars
leave me the garage
and all I..
yes all I need are keys and guitars
and guess what, in 30 seconds I’m leaving to Mars
yes we leaving across these undefeatable odds
its like this man, you can’t put a price on the life
we do this for the love so we fight and sacrifice everynight
so we aint gon stumble and fall never
waiting to see, a sign of defeat uh uh
so we gon keep everyone moving their feet
so bring back the beat and everybody sing
it’s not about…

[Chorus]

It’s not about the money, money, money
We don’t need your money, money, money
We just wanna make the world dance,
Forget about the Price Tag

Ain’t about the (uh) Cha-Ching Cha-Ching.
Aint about the (yeah) Ba-Bling Ba-Bling
Wanna make the world dance,
Forget about the Price Tag.

It’s not about the money, money, money
We don’t need your money, money, money
We just wanna make the world dance,
Forget about the Price Tag

Ain’t about the (uh) Cha-Ching Cha-Ching.
Aint about the (yeah) Ba-Bling Ba-Bling
Wanna make the world dance,
Forget about the Price Tag.

[Jessie J -Outro]
Yeah, yeah
Oo-oooh
Forget about the price tag.

“Suara sumbang macam katak puru!” sinis Erfan mengutuk hasil nyanyian aku. Sengaja mahukan bakarkan hatiku semahunya.

“Dengarkan kataku, ada aku amik kisah. Tak mahu dengar, tutup telinga!”

“Telinga saya memang sebegini, mahu tutup bagaimana lagi?” berbalas kata sinis sekali dia dengan aku kali ini. Kang aku gigit guna gigi, nak ker? Terus ajer telinganya cacat sebelah ajer.

“So, better keep quiet!” bahasakan aku akan pemiutangku sendiri.

“Amboi, perli saya nampak?”

“Terasa ker?”

“No lah!”

“Pandang depan!” kali ini E-an berlagak seperti E-an pula majikan Erfan. Entah ke pasar raya manalah dia mahu shooping kali ini. Janganlah si bapak gorilla ini ke pasar raya itu. Tolonglah!! E-an tak mahu dirinya bertemu dengan orang itu.

“Encik.. kita nak ke mana sebenar ni?” E-an mulai bersuara apabila dirasakan agak lama jua perjalanan ini. Mydin, Giant, Careffour sudah banyak kali dilintasinya, namun keretanya tetap jua tidak berhenti.

“Who is boss?”

“You!”

“So, better keep quiet dan ikut saja. Aku takkan nak jual kau kat Siam pun!” dia pula memulangkan paku keras kepadaku. Amik kesempatan nampak. E-an mulai membisukan dirinya dan kaku sahaja. Malas dah aku bermesra alam dengannya.

Signal kanan diberikan di laluan itu. Ini laluan yang pernah E-an kunjungi sebelum ini. Aduhai..dia tetap jua mahu ke sini. Bagaimana E-an nak elakkan diri ini daripada masuk ke dalam pasaraya ini.

“Jom turun!” ujar Erfan sambil angkat brek kereta dan mematikan kesemua aircond. E-an resah di kerusi penumpang. Tolonglah jangan paksa saya ke sana. E-an tak rela.

“Saya tunggu kat kereta sajalah, boss. Kaki saya tak laratlah nak masuk ke dalam!” E-an mulai mencipta alasan. Erfan menatapnya tajam. Tadi, elok sahaja berlari-lari anak di rumahnya, kini dah sakit kaki.

“No, siapa nak tolakkan troli pulak nanti!”

“Encik kan lelaki. Tolaklah sendiri!” bentakku perlahan. Masih dalam mood degil mahu mengikutinya.

“Kau nak aku dukung kau ker ataupun berjalan sendiri masuk dalam?” ugutnya laju. Tangannya sudah ada ura-ura mahu lakukannya. Ini yang tak suka bila bab nak dukung mendukung ini. Sini Malaysialah, ramai mata yang memandang tau.

“Oklah..oklah, saya ikut!” laju sahaja E-an meninggalkan dirinya dengan langkah panjang.

“Aik, dah baik ker sakit kaki tu?” perlinya sesinis mungkin dari belakang.

“Whatever!!!” seribu sumpah seranah E-an kutuknya dalam hati. Wajah penuh masam sekali. Geram tau dengan perangai diktatornya. Harap muka sahaja hensem, tetapi kelakuan macam filaun.

Haraplah E-an takkan bertemu lagi sekali dengan dia. E-an mahu melupakan semua kisah silamnya dan tak mahu kisah lama berulang kembali. Parut masih lagi terasa pedihnya. Hanya E-an yang tahu.


like it :)

1 comment:

Anonymous said...

penggunaan bahasa inggeris banyak salah ....

Nuffnang Ads