Followers

Here Ayu Am...

Aku Benci Dia, Kau Encik Benciku..buat kini dan selamanya.. Nak tahu? Selamat Datang ke Blog Ayu Slamber..Selamilah Isi hati E-Novel ayu Tau!

Ruangku Berkarya

Kawan Ayu Datang Tuu...

Friday, September 23, 2011

Minah Kampung, Encik Bandar 6

Bab 6



“Tolong...pencuri. pencuri! Tolong saya!” teriak seorang gadis dengan lantang sekali dan turut sama mengejari pencuri beg duitnya itu.

“Tolong, sesiapa yang ada, tolonglah saya!” gadis ini masih lagi mengejarinya.

“Pencuri!” mereka berdua saling berkejaran dan saat melalui satu simpang kecil, bayangan pencuri itu lesap. Gadis itu terhenti di tengah-tengah jalan dan melepaskan lelahnya. Langsung tidak sedar yang ada kereta sedang melalui simpang kecil ini.

Kereta itu berhenti mendadak dan gadis itu sedang membelakangkannya dengan bercekik pinggang. Rasa letih mengejari pencuri ini masih tersisa dalam dirinya. Sudah lama tidak berjogging, sekali kena sempuk jua nafas ini.

Segera gadis berbaju biru ini berpaling dan ada kilauan cahaya dari belakang. Terus tangannya naik dan menutup akan silauan cahaya ini. Sebuah kereta mewah sedang ada di belakangnya.

E-an melepaskan keluhan panjang. Nasib baiklah nyawaku belum tercabut lagi. Kerana langkah bodohnya, hampir-hampir sahaja dirinya mahu dilanggari oleh kereta mewah ini. Kerana ikutkan hati yang rasa marah, E-an segera melarikan diri dari keluarganya.

Cahaya terang dek sinaran lampu spotlight kereta ini menyukarkan pandangannya. E-an segera menutupkan wajahnya dengan menggunakan tangannya.

Pemandu itu menyedari akan kesilapannya kerana memasang lampu tinggi lalu menutup lampu kereta itu. Gadis yang berdiri di depan kereta itu mulai menurunkan tangannya perlahan-lahan.

Ada deruan nafas yang penuh dengan keletihan kerana E-an berlari-lari sebentar tadi. Badannya naik tercungap-cungap menahan nafas yang sedang berlari kencang.

Serentak mata mereka saling berpandangan pada pandangan pertama. Ada debaran yang mendebarkan dalam hati. Berdegup dengan kencang saat mata bertatapan. Wahai hati, mengapa kau berdegup. Who is she?

Insan yang berada dalam kereta itu keluar dan menatapnya dengan pandangan pelik. Seorang gadis sedang berdiri di tengah-tengah jalan tanpa ditemani sesiapa pun. Gadis ini berkeadaan menahan nafas yang sempuk-sempuk dan tersedu-sedu.

“Itu...”

“Itu dia mencuri beg duit saya..” nafasnya masih lagi tersekat-sekat dan menahan lelah di dada. Lelaki itu menutupi pintu keretanya dan hanya terdiam menatap gadis ini berbicara.

“It ok, I can drop you to home! Don’t be upset. Please come!” ujarnya dan menghampiri diriku. E-an menolak akan ajakan ini. masakan sesuka hatinya mahu mengikut akan ajakan lelaki yang tidak dikenali ini.

Idea...

“Mata letak kat mana? Tak nampak ker orang nak melintas jalan. Harap kereta sahaja besar, mata sahaja yang tak besar!” maki E-an dengan berlagak samseng.

Kaku sahaja melihat amarah gadis ini. Ayu wajahnya walaupun dalam marah. Langsung tidak didengari akan leteran gadis ini. Hanya wajah penuh keayuannya sahaja yang menjengah hati.

“Aduhai, pekak ker? Aku banyak berleter pun, kau diam saja ya!” E-an mulai naik angin. Pantang buat dirinya sekiranya tak ada orang melawan cakapnya.

“Lu kenapa diam saja? Ada masalah pendengaran ker?” E-an menjengahnya dengan maki hamun. Rasa geram kian bersarang dalam hatinya. E-an hempuk jua dia ini dengan tapak kasut E-an ini.

“By the way, my name is Mihir” jawabnya lain apa yang aku persoalkan. Ada E-an mintak ker namanya? Geramnya, dah lah E-an tengah berangin pasal peragut begnya ini.

“Sorry! I don’t realize you accross the road!”

“Argh..speaking pulak dia ni!”

“Sorry, i don’t get your language. Can you repeat again!” pintanya dengan penuh sopan. Senyumannya kian meruntuhkan hatiku. Tolonglah jangan senyum sebegini kepada diriku. Kan lemah pulak tatasusila diriku ini.

“Are you malaysian person? Or Malay boy?”

“Not, really. I’m Singapore guy.”

E-an menutup mulutnya. Alamak, silap teknikal pula. E-an ini tak perasan ker akan wajah dia amat berlainan sekali dengan lelaki melayu yang ada di Malaysia. E-an terasa wajah berubah menjadi merah menahan perasaan malu. Nasib baiklah dia ini tidak faham bahasa Melayu, kalau tak makin malulah dirinya.

“Sorry!”

E-an bergerak ingin meninggalkan tempat ini. Lelaki ini mulai terasa mahu menahan gadis ini daripada pergi sebegitu sahaja.

“Wait a second!” laungnya lagi sekuat mungkin.

E-an terhenti melangkah. Jangan si mamat Singapura itu nak mintak ganti rugi dahlah dari E-an. E-an sendiri pun tengah pokai. Dahlah keluar rumah hanya bawak beg duit, semuanya ada dalam tu. Kini, ianya sudah diragut, jadi balik jalan kaki sudah.

“Where are you going?” Lelaki dari Singapura ini mulai muncul mendadak di sebelah E-an. Kus semangat diri ini. nasib baiklah tangkai jantungku ini masih kuat lagi. Kalau tak hari ini jugak dah go to alam baru, yang kekal abadi.

“Go back to home!”

“Can I send you?” pintanya lagi dan berjalan seiring sejalan denganku.

Aik, mamat ini kenapa yang baik hati sangat nak hantar aku balik. Kenal pun baru sekejap tadi dalam insiden yang nyawa-nyawa ikan. Terputus fius wayar ker? Ataupun orang gila yang menyamar baik. Tapi mana ada orang gila sehensem ini.

E-an, jangan pandang orang pada paras rupa. Looking person with their heart! Hati nurani E-an mulai berbicara madah puitis pujangga.

“No. I don’t know you!” tegah E-an pantas. Dijarakkan terus diri E-an dengan lelaki ini.

“So funny, that why I want to know you. Here I am!” ujarnya dan menghulurkan salam perkenalan. Tangannya dihulurkan namun E-an hanya memandang sepi.

“Sorry, I not interested!” tolak E-an semahunya. Di fikirannya bagaimana caranya mahu menyelesaikan semua hutang ayahnya kepada lelaki berwajah bongkak itu. Pening kepala E-an dengan semua masalah ni.

“Why?” wajahnya mulai menyoal akan keengganan diriku menyambut salam perkenalan ini. Sebelum ini belum pernah ada mana-mana wanita menolak salam perkenalan daripadanya. Hanya dia yang selalu menolak perempuan. Kini, bagaikan sudah bertemu buku dan ruasnya. I like it this girl!

“Just don’t want to have friend from different country and I don’t know speak english very well. My English is bad!” inilah alasan yang dirasakan cukup bagus menolak semua kata-kata itu. Haraplah dia percaya.

“So funny your excuse’s!”

E-an merasakan gembira kerana dapat bergelak ketawa mendengar telatah lelaki ini. Lelaki asing yang berjaya jua membuatkanku melupakan masalah seketika. Patutkah E-an mempercayai lelaki asing ini? Dari gaya percakapannya sahaja sudah membuktikan yang dia cukup ikhlas dengan diriku ini.

“So, where is your car?”

“I just leave there. So, I can walk with you!” terangnya dengan jujur sekali akan niat asal dirinya. Peluang hanya datang sekali sahaja. So, mestilah rebut peluang ini dengan cepat.

“As you wish!”

“When I look in your eye, why I have seen that you have a heavy problem?” ujarnya sambil menarik perhatianku agar berbual dengannya. E-an menatapnya tajam. Bagaimana dia boleh tahu? Ada tanda ker pada wajahku ini?

“Oh god!”

“Why?”

“How can I go home. My key all in that purse.”

“So, you live alone? If you wish, I can drop you at a relative or a friend’s place. It is not have problem!” tawarnya akan bentuk pertolongan kepadaku. Laju pula dia ni menawarkan bantuannya.

“No, you may go now. I’ll manage it alone.”

“How?” ada tawa dalam kata-katanya itu.

“Bukannya susah sangat pun masalah ni! Ini hanyalah tengah malam. Hanya perlu tunggu beberapa jam sahaja lagi sebelum waktu pagi tiba. Saya akan tunggu sendirian dan habiskan malam ini sebegitu saja! Esoknya saya akan carikan seorang pembuat kunci pada pagi nya.” E-an memberikan cadangan.

“Doesn’t that sound like a very boring and ambitions plan to you?” soalnya saat E-an membuka pintu pagar rumahnya. E-an berpaling dan menatap wajahnya di sebalik kesamaran kegelapan malam ini.

“Tak jugak. Not at all!” dihampiri Mihir ini dengan dari dekat.

“I’m used to spending night’s out!”

“Really? Looks like you’re a regular bat! Mybe you’re used to spending noghts out. But it would be very mannerless to leave you alone like this!” ujarnya sambil mengelilingi diriku dan bersandar di keretanya.

“I’ll stay here. I’ll leave as soon as you find a keymaker, is that ok?”

“No, kamu dah huat banyak untuk saya. Kenapa perlu kamu sanggup ambil risiko ini?” E-an menyoalnya pantas.

Mihir tergelak kecil. “Trouble? Not at all. I just want to share your trouble. Without giving you any trouble, that is not the issue!”

E-an mengeluh panjang, betapa degilnya lelaki ini yang sanggup jua ingin menemaniku. Apalah lagi ayat yang ingin E-an gunakan agar dapat menghalaunya sebelum jiranku terjaga.

“I still ask you, why’re you ruining your sleep over me?” E-an bersandar lemah di pintu rumahnya dan merenung Mihir yang mundar mandir di depannya.

“Why don’t you go home to bed?”

Mihir tersenyum dan berkata, “That a great idea. Foolish of me to stay here. You can come home with me.”

“Your house? Me?” E-an bertanya soalan kembali kepadanya.

“I’m sorry, I don’t stay at a stranger’s house!” ujar E-an dan menatap renungan ke bawah tanah. Terasa tak mahu menatap wajah Mihir yang bagaikan penuh mengharap akan persetujuanku ini.

“How about a hotel?” langsung tidak berputus asa dia menyakinkanku agar melakukan sesuatu sepanjang malam ini.

“Why? Do the hoteliers allow a free stay for those who’ve lost their keys or have had their purses stolen?” E-an bergerak menghampiri Mihir.

“It just easy to help you...”

“No, thank!” potongku sebelum sempat dia menghabiskan bicaranya. “It’s not a question of money. In any case, I don’t like to stay in hotels”

“Ok. As you wish!” Mihir mengalah jua dan berjalan-jalan di kawasan sekitar. Berulang alik hanya di tempat yang sama sahaja lagaknya. Dia ini tak tahu erti mengantuk ker?

“Er..er..” E-an mulai ingin berkata sesuatu. E-an menjeling kepadanya.

“Only one last suggestion, Instead of spending the night in silence like this, why don’t we take a stroll. Walking will keep our sleep away, and we ‘ll even get to know each other. You wouldn’t mind being friends with me like this, would you?” Mihir berkata dengan dirinya mundar mandir di depanku. E-an menatapku tajam dan bagaikan terpengaruh sahaja dengan ajakan Mihir ini.

E-an tersenyum manis. Satu cadangan yang boleh diterima pakai.

*******************************************

Mereka berdua saling berjalan seiring sejalan. Mihir tergelak sendiri, “Come to think of it, our meeting is part of a series of co-incidents”

“Syukurlah pada Tuhan, kita kelihatan seperti pasangan yang lain, kan?” E-an mulai bermesra dengan Mihir. Mihir tergelak kecil. Mendamaikan sekali arus tawanya ini.

“What do you do?”

“Is it necessary to tell now?”

“Not necessary to hide it either.” Mihir memandangku dengan tawanya. E-an berasakan serba salah ingin memberitahunya. Mereka hanya baru kenal dalam beberapa jam sahaja.

“Just what a woman does. It isn’t something every woman can do either” ujar E-an dengan penuh kiasannya. Langkah mereka mulai dijalankan dengan perlahan.

“In shorthly, you don’t want to tell me. No problem. You haven’t even asked, but I’ll tell you..”

“I know. I ‘ve read the article in Malaysia today!” Mihir memandangku hairan. Jadi E-an sudah tahukah siapa diriku yang sebenarnya? Secepat ini E-an mengetahuinya?

“That was just a profile. Nothing much, really!” Mihir merendah diri akan status dirinya.

“Tu dah cukup untuk mengenali seseorang lelaki.” Mendalam sekali maksud E-an ini. Mihir hanya mendengari tanpa mengulas lebih lanjut.

“But, why yet you treat me like a stranger?” Mihir pandang ke wajahnya meminta jawapannya. Beribu persoalan bermain di fikirannya.

E-an tatap lama wajahnya, “Informatin just helps us to recognise a man, it would be to say it makes us know him, right?”

Mihir pantas menjawab dengan anggukan kecil, “It would be wrong, you’re right!”

“Wow, a beach!!!” jerit E-an lantang dan segera meninggalkan Mihir dan menuju ke pantai. Mihir tergelak kecil melihat telatahnya yang bagaikan tidak ubah seperti budak-budak kecil.

E-an bagaikan lupakan segalanya saat bermain-main dengan deruan ombak di pantai ini. E-an kelihatan berlari-lari riang di kaki pantai dengan ombak menyapa kakinya. Kasutnya pula dibiarkan di pasir pantai. Mihir menghampiri dan menatap ke bawah.

Kasut milik E-an. Mihir tersenyum perlahan dan membongkok mengambil kasut E-an.

“Wow!! It’s so many days since I’ve come to the beach!” laungan bergema di keheningan pagi ini. E-an berpusing-pusing di pantai ini.

“Hey! You’ve walked into it with your shoes on!” E-an menegur dan menghampiri Mihir yang setia berdiri.

“Yes, and I’ve brought your sandals too!” hulurnya akan kasutku di tangannya. Senyuman di bibirnya kian kelihatan semakin manis.

“Opss, sorry! And thank you for this!” E-an tersenyum penuh ikhlas kali ini dan bukannya senyuman plastik seperti tadi. keceriaan jelas di mata dan sinar wajahnya.

Mihir tergelak panjang, “Do we still need these formalities?” Bunyi ombak kian menghuni kegelapan malam ini.

“Guess what? From a distance, you look like a sculpture that has emerged from these on the beach. These totally black rocks will turn red like iron in a while and then take on a golden hue!” Mihir berpaling kembali kepadaku dengan penuh senyuman manis.

“Should you keep standing here like this, it’ll appear as if a mermaid, the colour of a golfish were emerging from the waters. Have you heard that story?”

“Story? Which one?”

“There was this princess who was under a curse and who turned into a mermaid. As a mermaid, she could meet her lover only during the night, on the seashore. There was another factor which was causing the lovers great hardships!” ceritanya akan satu kisah dengan panjang lebar dan berdiri di belakangku.

“Apa?” E-an bertanya kecil.

Mihir tergelakn kecil lagi dan menyambung kembali ceritanya, “When the sun rose, the mermaid used to disappear into the sea. When I saw you here, it occured to me that you were the same mermaid who was with me since last night and now, before sunsrise is waiting to go back!”

E-an terdiam dan hanya menundukkan kepalanya. Mihir hairan dengan sikap E-an ini. Mihir salah cakap ker?

“Why are you quiet? It is because you think I’m talking rubbish or is it because I’ve forgotten formalities and am trying to look into your past? Is that what you think?” Mihir sudah berdiri di depannya dan menagih jawapan itu.

E-an menatap sayu wajah Mihir ini dalam jangka masa yang lama dan kemudiannya mimik wajahnya tertukar dalam moog gelak. E-an tergelaj semahu hatinya.

“What happened?” Mihir bersoal penuh hairan. Tangannya menyeluk saku bajunya.

“I wondered what’d happen of you if the mermaid you’re looking for left you like this and went away!” E-an masih lagi menggelakkan Mihir dan bergerak ke belakang.

“Singapore’s most eligible bachelor would become the most helpless lovers! “ terus E-an berlari-lari anak dan meninggalkan Mihir sendirian di kaki pantai. Mihir hanya memandang dengan seribu rasa di dalam jiwa.

Mihir lantas mengejari E-an yang semakin berlari-lari ditemani arus malam dan deruan ombak yang memukul anak kakinya. Lantas tangan E-an ditarik olehnya dan digenggam erat.

“And you...?”

“ME?”

Ada sayu di wajah E-an. “Neither am I a mermaid, nor is there anyone I want to meet and no one to dessert either!” terus tanganku dilepaskan oleh Mihir dari belakang.

Wajah Mihir mulai dalam kesedihan. Seribu persoalan bermain dalam mindanya. “For how long?”

“Until sunrise, definitely. I will think of nothing else. You mustn’t either” ujar E-an dengan penuh serius sekali.

“Why not?” soal Mihir.

Lantas E-an berpaling saat mendengar kata-kata ini, “Why not?”

“Because the day you find the right girl, you will propose to her at once. Call it face-reading, a wild guess or just kidding, but that’s how it is going to be!” E-an berkata dengan riang sekali. Saat itu anak matanya menatap sesuatu dan berpaling melihat ke arah itu dengan penuh riang.

“Wowww!!!” E-an segera pergi dan cuba mendapatkannya. Dibiarkan Mihir sendirian tanpa sempat Mihir berbicara selanjutnya.

“It so beautiful!! Just look at the sunrise, My daddy always says, “The thought that comes our mind at sunrise, soon takes over our hearts and lives!” laungnya dengan penuh semangat sekali sambil ditemani oleh cahaya mentari yang baru terbit.

Mihir tersenyum bangga. Inilah pemandangan yang paling indah dalam hidupnya. Seorang gadis yang penuh semangatnya sambil menikmati cahaya mentari ini. Am I in love with this girl?

Who is E-an really? Why she can get true in my heart easy. Am I really in love with her?





Bersambung...

Will E-an terima Seth Mihir dengan rela hati? Macam mana dengan hutang ayahnya?

Like? J

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Jejak Anda
.Sila Tinggalkan 1 Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah..! heheh!.